Idag släppte Carlsberg reklamen för årets upplaga av det varumärkesbyggande konceptet ”Where’s The Party? by Carlsberg”, i samarbete med Axwell. För att hypa det hela ytterligare kör de även en Facebook-kampanj genom vilken man kan få tillträde till de exklusiva efterfesterna till spelningarna i Stockholm och Göteborg.
Att varumärken samarbetar med artister är förstås inget nytt. Men de har på senare tid blivit allt mer intensiva. Enklare produktplaceringar har numera ersatts av att artisterna ifråga integreras i hela konceptet.
I förra vårens största dansgolvsdänga, Pitbulls ”Give Me Everything”, så var det knappast någon hemlighet att Kodak hade ett finger med i spelet. Pitbull namedroppade skamlöst företaget genom halva låten, och avslutade videon med att posera i sin egen Kodak-billboard.
När Swedish House Mafia för drygt en månad sen släppte ”Greyhound” så hade man tagit det hela ännu ett steg längre. Precis som i fallet med Carlsberg och Axwell (som ju dessutom är medlem i SHM) så är både själva låten och musikvideon (eller om man ska kalla den reklamfilmen) producerade exklusivt för en kampanj ihop med Absolut Vodka.
Nu har det ju visserligen inte gått så bra för Kodak på sistone. Men jag tror knappast att det är något som kommer att hindra fler företag och varumärken från att satsa den här typen av koncept. Så sent som i veckan rapporterades det ju exempelvis att Red Bull kommer att ge ut Moneybrothers nya skiva.