Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Varumärken och artister i tätare samarbeten

Publicerat 3 maj, 20123 maj, 2012 av Markus Welin

Idag släppte Carlsberg reklamen för årets upplaga av det varumärkesbyggande konceptet ”Where’s The Party? by Carlsberg”, i samarbete med Axwell. För att hypa det hela ytterligare kör de även en Facebook-kampanj genom vilken man kan få tillträde till de exklusiva efterfesterna till spelningarna i Stockholm och Göteborg.

Att varumärken samarbetar med artister är förstås inget nytt. Men de har på senare tid blivit allt mer intensiva. Enklare produktplaceringar har numera ersatts av att artisterna ifråga integreras i hela konceptet.

I förra vårens största dansgolvsdänga, Pitbulls ”Give Me Everything”, så var det knappast någon hemlighet att Kodak hade ett finger med i spelet. Pitbull namedroppade skamlöst företaget genom halva låten, och avslutade videon med att posera i sin egen Kodak-billboard.

När Swedish House Mafia för drygt en månad sen släppte ”Greyhound” så hade man tagit det hela ännu ett steg längre. Precis som i fallet med Carlsberg och Axwell (som ju dessutom är medlem i SHM) så är både själva låten och musikvideon (eller om man ska kalla den reklamfilmen) producerade exklusivt för en kampanj ihop med Absolut Vodka.

Nu har det ju visserligen inte gått så bra för Kodak på sistone. Men jag tror knappast att det är något som kommer att hindra fler företag och varumärken från att satsa den här typen av koncept. Så sent som i veckan rapporterades det ju exempelvis att Red Bull kommer att ge ut Moneybrothers nya skiva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb