Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Vad är journalistik – och vem bryr sig egentligen?

Publicerat 14 maj, 20124 april, 2013 av Markus Welin

Det är tuffa tider nu – det är nog de flesta medieföretag runt om i världen överens om. Frågan är dock om de är lika eniga om orsakerna, om vad som är de nya utmaningarna, och kanske framför allt gällande varifrån den nya konkurrensen kommer?

När Paul Grabowicz, ansvarig för New Media-programmet på UC Berkeley Graduate School of Journalism, listar en rad med nya, tuffa utmanare till de traditionella medieföretagen, så är det inte Pultizer-vinnande Huffington Post som nämns utan FBIs webbplats, NFL.com och andra sajter som bygger på nischad information. Eller vad man också skulle kunna sammanfatta dem som – ursprungskällorna.

I artikeln ”Journalism: Dying by a thousand cuts, or being reinvented?” är GigaOMs Mathew Ingram inne på samma spår, och menar att en stor del av konkurrensen idag faktiskt kommer från sådant som inte ens klassas som journalistik.

Ingram menar att det istället är kanaler som Reddit, Quora och Wikipedia som agerar informationskällor, och i många fall numera ersätter traditionell journalistik. Exempelvis så fungerade Reddits ”Ask me anyting”-diskussion med Nobelprisvinnaren Paul Krugman nyligen lika bra som informationskälla som vilken tidningsintervju som helst. I alla fall för den typiska nischkonsumenten, som bryr sig mer om informationen och mindre om på vilket sett den levereras.

”Is what Reddit does journalism? Is what Wikipedia does or Quora does journalism? These might be the kinds of questions that journalists like to get wrapped up in, but people looking for information probably aren’t as interested in splitting semantic hairs. All they know is whether it’s useful or not.”

Medan mediebranschen bråkar om vad som är journalistik och vad som inte är det, så fortsätter alltså deras konsumenter att leta reda på informationen på egen hand. Som om inget hade hänt.

2 svar på “Vad är journalistik – och vem bryr sig egentligen?”

  1. Daniel Kjellsson skriver:
    14 maj, 2012 kl. 11:59

    Mycket relevant diskussion, du borde gräva ner dig djupare. Jag befinner mig mitt i detta på daglig basis, som utmanare till traditionella (och konservativa) medieimperium. De som tidigare var herre på täppan började inte helt plötsligt tappa läsare, de tappade relevans.

  2. Markus Welin skriver:
    14 maj, 2012 kl. 14:10

    Tack Daniel, jag tycker det är ett grymt intressant ämne så kommer garanterat att fördjupa mig ännu mer i det. Riktigt spännande det ni håller på med där nere, följer det med stort intresse på distans här hemifrån!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.