Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

GIFen – ett nytt sätt att berätta nyheter

Publicerat 19 november, 20124 april, 2013 av Markus Welin

GIFen har verkligen gjort en storstilad comeback. Inte bara som årets ord – det gamla 80-talsformatet har faktiskt också fått en slags nyhetsfunktion. Något som blev tydligt både under de Olympiska spelen och nu senast under det amerikanska presidentvalet.

Obama vs Romney - klicka för kul :)I en artikel hos Nieman Journalism Lab så bjuder Jessica Bennett, före detta redaktör på Newsweek och numera chef för Tumblrs redaktionella avdelning, på en hel del intressanta insikter. Just Tumblr är ju en plattform som är perfekt för GIFar, något som man också tog vara på när man ”live-giffade” debatterna mellan Obama och Romney. Teamet som Tumblr satte ihop för ändamålet bestod både av medarbetare från den redaktionella avdelningen och personer ur deras aktiva community av vanliga användare.

Bennett konstaterar att GIFar har blivit ett sätt att göra satir av nyheter.

”We use the Internet to express how we feel. We use memes to make points. In the past, people were making cartoons for The New Yorker. Now, maybe, they’re making GIFs on Tumblr.”

Även om man självklart bör ta en GIF för vad den är, så finns det ett värde i den här typen av nyhetsförmedling. Det skapar nämligen en nyfikenhet för de nyheter som de anspelar på. En nyfikenhet som inte är självklar i dagens informationsöverflöd. Dessutom för den med sig lite nyskaparglädje till en för tillfället hårt utsatt bransch.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb