Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Framtiden är alltid viktigare än historien

Publicerat 7 april, 20136 maj, 2013 av Markus Welin

Don och Megan Draper. Bild: AMCÄndra aldrig ett vinnande lag – det är ett vanligt begrepp i fotbollsvärlden. Men med det synsättet riskerar man att snegla för mycket i backspegeln. Det som var framgångsrikt igår kan mycket väl vara framgångsrikt idag. Men kommer det att vara det även imorgon?

Imorgon har Filip och Fredriks nya program ”Nugammalt – 77 händelser som format Sverige” premiär på Kanal 5. Med humorduons tidigare track record på måndagskvällarna i bakhuvudet så känns konkurrensen i tv-tablån inte direkt mördande. Svt kör visserligen igång första säsongen av The Newsroom, men den har redan sänts på tidigare Canal Plus.

Alltså borde Filip och Fredriks premiärprogram bli en succé? Jag är dock lite osäker på det. För konkurrensen finns där – även om den inte syns i tv-tablån. Här är några exempel på vad som sänds på amerikansk tv ikväll:

  • Säsongspremiär för Mad Men på AMC, med ett dubbelavsnitt. Vann Emmyn för bästa dramaserie fyra år i rad.
  • Andra avsnittet av Game of Thrones, säsong tre. Premiären förra veckan blev den mest nedladdade tv-episoden i år.
  • Sjätte avsnittet av Vikings, en serie som förutom att den handlar om våra förfäder även har ytterligare Sverigekoppling i form av Johan Renck, Gustav Skarsgård och Fever Ray.

Man behöver ju inte vara raketforskare för att räkna ut vad detta innebär för måndagskvällen i Sverige. Game of Thrones- och Vikings-avsnitten släpps under måndagen på HBO Nordic. Samtidigt så kommer Mad Men-avsnittet att laddas ner via fildelningssajter, vilket förstås också gäller de två förstnämnda.

Detta är en riskanalys som jag förutsätter att alla i tv-branschen gör idag. Kanal 5 är säkert medvetna om den nya konkurrensen, och har bedömt att Filip och Fredrik kommer att dra sin publik ändå. Men det jag vill säga med det här är förstås att förutsättningar förändras, och de som snabbt kan anpassa sig till dem som har mycket vunnet.

Som ett exempel, Michael Lombardo, chef på HBO, sa nyligen att han ser nedladdningsrekordet för Game of Thrones som en komplimang och att det inte påverkar dvd-försäljningen. Han påpekade också att de insatser HBO gör mot illegal fildelning är riktad mot organiserad försäljning av piratkopior, och inte mot enskilda individer.

If you can’t beat them – join them. Och för övrigt så har Don Draper heller aldrig varit något stort fan av det förflutna.

Uppdaterat 2013-05-06: Samma datum, på 21-sloten, hade Kanal 5 även premiär för nya storserien Hannibal med Mads Mikkelsen. Till skillnad från Filip & Fredrik så klarade den inte att stå emot konkurrensen från nätet och har nu pausats fram till sommaren.

4 reaktioner på “Framtiden är alltid viktigare än historien”

  1. Daniel Kjellsson skriver:
    8 april, 2013 kl. 00:25

    True, true. Jag tror (precis som du säger) att tv-cheferna är helt med på denna verklighet och att det (precis som du också säger) ingår i samtliga analyser. Väntar dock fortfarande på att medierna i allmämhet ska snappa upp det. De klassiska och mycket trötta ”program vs program-vinklarna” dyker ju fortfarande upp här och var.

  2. Daniel Kjellsson skriver:
    8 april, 2013 kl. 00:26

    Också intressant hur individer med stor digital reach (läs: Filip och Fredrik) springer om sina tv-kollegor i marknadsvärde.

  3. Markus Welin skriver:
    8 april, 2013 kl. 09:22

    Thx man! Ja, det vore intressant med lite fler medievinklar på ämnet.

  4. Markus Welin skriver:
    8 april, 2013 kl. 09:24

    Exakt! Har faktiskt skrivit om ungefär det tidigare, i samband med att jag började lyssna på deras podcast. https://mwcom.se/2012/06/10/5-styrkor-i-filip-och-fredriks-digitala-succe/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb