Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Almedalen 2013 i backspegeln

Publicerat 7 juli, 20135 september, 2014 av Markus Welin

Årets Almedalsvecka har precis avslutats, och själv åkte jag hem igår efter sju intensiva dagar. Större delen av tiden har jag tillbringat på Bloggplats H12, som jag har varit projektledare för, och den har varit såväl omtyckt som välbesökt även detta år.

Min arbetsgivare Almega lyckades bli nominerad till såväl ”Årets opinionsbildare” som ”Hetast i Almedalen”, och arrangerade förstås också ett antal seminarier av vilka de flesta går att se i efterhand via vår Bambuserkanal.

Det seminarium som jag själv var mest iblandad i var ”Hur jobbar de bästa opinionsbildarna på nätet?” och intresset visade sig mycket stort. Tältet fylldes snabbt och ett stort antal besökare följde seminariet via en tv-skärm i förtältet. Dagens Media bevakade och i publiken skymtades bland annat min gamla arbetsgivare Vattenfalls kommunikationsdirektör Ivo Banek.

När något får mycket uppmärksamhet så är det förstås också helt naturligt att det dyker upp en och annan kritiker. Av de som jag själv lokaliserat så har dock alla en sak gemensamt – de är journalister. Kan det möjligtvis vara så att dessa journalister inte är helt nöjda med en utveckling där mycket av opinionsbildningen flyttar från traditionell media till social sådan – och därför vill opponera sig mot de som berättar historien om den?

Bland annat så sågade Nyheter24s Viktor Adolfsson seminariet, ivrigt påhejad av sin f.d chef Ehsan Fadakar (numera på Aftonbladet). Nöjer mig med att besvara den lite mer konstruktiva delen av kritiken med att, precis som Matti Palm, konstatera att Viktor nog helt enkelt hade velat gå på ett helt annat seminarium med en annan vinkel på opinionsbildningen. Gällande Ehsan så var det lite roligt att han fick det till att publiken på ett sociala medier-seminarium är ointresserad eftersom att ”många har Twitter uppe”. Jag vet inte jag, så har det nog sett ut på varenda seminarium på ämnet som jag varit på de senaste åren.

Men jag uppmuntrar självklart alla att se webbsändningen från seminariet och bilda sig sin egen uppfattning. Något som dock Nyheter24 verkar mindre angelägna om att någon ska göra, eftersom de inte länkar eller ens berättar att webbsändningen finns.

På tal om journalister – jag var med och delade ut priset ”Årets Almedalsbloggare” till en sådan, Viktor Barth-Kron på DN. Det var förstås också något som vissa hade invändningar emot. Men vi ville gärna lyfta fram Viktor som ett lysande exempel på den typ av mer personfokuserad bloggjournalistik som idag redan är stor i USA (Gawker, Buzzfeed m.fl). Det kommer vi nog få se mer av även i Sverige framöver, och Viktor är förstås viktigare för DN än DN är för honom. Nedan kan ni för övrigt se en intervju med vinnaren (innan vinsten) i Godmorgon Almedalen, som ju sändes varje morgon från Bloggplats H12.

Den närmaste tiden kommer att ägnas åt efterarbete. Sen är det snart dags att börja planera inför nästa års Almedalsvecka igen. Vi ses i Visby 2014!

2 reaktioner på “Almedalen 2013 i backspegeln”

  1. Micke skriver:
    23 juli, 2013 kl. 11:26

    nästa år får ni ta och utse en ledarskribent till bloggare… så ni gör bloggsfären ännu mer till e narena för vänner och likasinnade som skriver under betalning och inte för att den vill belysa och granska. Vore synd att frångå den nu skapade inriktiningen.

  2. Markus Welin skriver:
    23 juli, 2013 kl. 12:45

    Jag är medveten om och respekterar din åsikt Micke, men har dock inget att tillägga utöver det jag redan svarat dig på både Twitter och Facebook i Almegas namn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech
  • Bygg varumärke genom thought leadership
  • Post-Covid: Vinnare och förlorare efter pandemin

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2022 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb