Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Almedalen 2013 i backspegeln

Publicerat 7 juli, 20135 september, 2014 av Markus Welin

Årets Almedalsvecka har precis avslutats, och själv åkte jag hem igår efter sju intensiva dagar. Större delen av tiden har jag tillbringat på Bloggplats H12, som jag har varit projektledare för, och den har varit såväl omtyckt som välbesökt även detta år.

Min arbetsgivare Almega lyckades bli nominerad till såväl ”Årets opinionsbildare” som ”Hetast i Almedalen”, och arrangerade förstås också ett antal seminarier av vilka de flesta går att se i efterhand via vår Bambuserkanal.

Det seminarium som jag själv var mest iblandad i var ”Hur jobbar de bästa opinionsbildarna på nätet?” och intresset visade sig mycket stort. Tältet fylldes snabbt och ett stort antal besökare följde seminariet via en tv-skärm i förtältet. Dagens Media bevakade och i publiken skymtades bland annat min gamla arbetsgivare Vattenfalls kommunikationsdirektör Ivo Banek.

När något får mycket uppmärksamhet så är det förstås också helt naturligt att det dyker upp en och annan kritiker. Av de som jag själv lokaliserat så har dock alla en sak gemensamt – de är journalister. Kan det möjligtvis vara så att dessa journalister inte är helt nöjda med en utveckling där mycket av opinionsbildningen flyttar från traditionell media till social sådan – och därför vill opponera sig mot de som berättar historien om den?

Bland annat så sågade Nyheter24s Viktor Adolfsson seminariet, ivrigt påhejad av sin f.d chef Ehsan Fadakar (numera på Aftonbladet). Nöjer mig med att besvara den lite mer konstruktiva delen av kritiken med att, precis som Matti Palm, konstatera att Viktor nog helt enkelt hade velat gå på ett helt annat seminarium med en annan vinkel på opinionsbildningen. Gällande Ehsan så var det lite roligt att han fick det till att publiken på ett sociala medier-seminarium är ointresserad eftersom att ”många har Twitter uppe”. Jag vet inte jag, så har det nog sett ut på varenda seminarium på ämnet som jag varit på de senaste åren.

Men jag uppmuntrar självklart alla att se webbsändningen från seminariet och bilda sig sin egen uppfattning. Något som dock Nyheter24 verkar mindre angelägna om att någon ska göra, eftersom de inte länkar eller ens berättar att webbsändningen finns.

På tal om journalister – jag var med och delade ut priset ”Årets Almedalsbloggare” till en sådan, Viktor Barth-Kron på DN. Det var förstås också något som vissa hade invändningar emot. Men vi ville gärna lyfta fram Viktor som ett lysande exempel på den typ av mer personfokuserad bloggjournalistik som idag redan är stor i USA (Gawker, Buzzfeed m.fl). Det kommer vi nog få se mer av även i Sverige framöver, och Viktor är förstås viktigare för DN än DN är för honom. Nedan kan ni för övrigt se en intervju med vinnaren (innan vinsten) i Godmorgon Almedalen, som ju sändes varje morgon från Bloggplats H12.

Den närmaste tiden kommer att ägnas åt efterarbete. Sen är det snart dags att börja planera inför nästa års Almedalsvecka igen. Vi ses i Visby 2014!

2 svar på “Almedalen 2013 i backspegeln”

  1. Micke skriver:
    23 juli, 2013 kl. 11:26

    nästa år får ni ta och utse en ledarskribent till bloggare… så ni gör bloggsfären ännu mer till e narena för vänner och likasinnade som skriver under betalning och inte för att den vill belysa och granska. Vore synd att frångå den nu skapade inriktiningen.

  2. Markus Welin skriver:
    23 juli, 2013 kl. 12:45

    Jag är medveten om och respekterar din åsikt Micke, men har dock inget att tillägga utöver det jag redan svarat dig på både Twitter och Facebook i Almegas namn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.