Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

5 tips för att skriva bättre tweets

Publicerat 9 september, 20139 september, 2013 av Markus Welin

De senaste åren har Twitter etablerat sig som en viktig plattform att kommunicera på för organisationer och företag. Med nya kanaler följer också nya förutsättningar – såväl tekniska som kommunikativa. I det här inlägget tänker jag dela med mig av några nyttiga tips för hur du skriver så bra tweets som möjligt. Gäller lika mycket företagskonton som personliga användare.

Twitter

1. Tweetens längd
En tweet kan vara 140 tecken lång, men den optimala längden är 100 till 120 tecken. Detta eftersom det lämnar utrymme för dina följare att lägga till en egen kommentar om de sprider tweeten.

2. Tydligt budskap
Vad vill du säga med din tweet? Vad är budskapet? Detta bör vara tydligt för läsaren, och framför allt måste du veta det själv. Fokusera på ett budskap som du vill förmedla, annars blir det lätt för diffust.

3. Använd levande språk
Även om tydlighet är viktigt så drunknar en tweet formulerad som ett byråkratiskt pressmeddelande lätt i informationsflödet. Så om du inte precis har kommit på hur man botar HIV så rekommenderar jag att du skippar facktermerna och anpassar språket efter mediet.

4. Call to action
Att ställa en fråga eller komma med ett påstående är en välbeprövad metod för att få dina följare att agera. Du kan även uppmuntra dina följare att använda specifika hashtags eller följa andra användare som skulle kunna vara relevanta för dem.

5. Komplettera med bilder
En bild gör att din tweets syns mer i flödet hos dina följare. Har du till exempel skrivit ett blogginlägg med en infografik i? Ladda då upp grafen som en bild i din tweet i samband med att du twittrar ut blogginlägget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • 4 skäl att jobba med content marketing
  • 3 viktiga faktorer för att skala en affärsmodell
  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.