De senaste åren har Twitter etablerat sig som en viktig plattform att kommunicera på för organisationer och företag. Med nya kanaler följer också nya förutsättningar – såväl tekniska som kommunikativa. I det här inlägget tänker jag dela med mig av några nyttiga tips för hur du skriver så bra tweets som möjligt. Gäller lika mycket företagskonton som personliga användare.
1. Tweetens längd
En tweet kan vara 140 tecken lång, men den optimala längden är 100 till 120 tecken. Detta eftersom det lämnar utrymme för dina följare att lägga till en egen kommentar om de sprider tweeten.
2. Tydligt budskap
Vad vill du säga med din tweet? Vad är budskapet? Detta bör vara tydligt för läsaren, och framför allt måste du veta det själv. Fokusera på ett budskap som du vill förmedla, annars blir det lätt för diffust.
3. Använd levande språk
Även om tydlighet är viktigt så drunknar en tweet formulerad som ett byråkratiskt pressmeddelande lätt i informationsflödet. Så om du inte precis har kommit på hur man botar HIV så rekommenderar jag att du skippar facktermerna och anpassar språket efter mediet.
4. Call to action
Att ställa en fråga eller komma med ett påstående är en välbeprövad metod för att få dina följare att agera. Du kan även uppmuntra dina följare att använda specifika hashtags eller följa andra användare som skulle kunna vara relevanta för dem.
5. Komplettera med bilder
En bild gör att din tweets syns mer i flödet hos dina följare. Har du till exempel skrivit ett blogginlägg med en infografik i? Ladda då upp grafen som en bild i din tweet i samband med att du twittrar ut blogginlägget.