Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

5 lärdomar från filmens värld

Publicerat 29 september, 201311 maj, 2016 av Markus Welin

De flesta av oss ser en film någon gång ibland. Oftast för att bli underhållna, för att få ta del av en historia. Men om man vill så kan man också bryta ner filmen i mindre beståndsdelar, som man sedan kan låta sig inspireras av och använda i kommunikationssyfte. Eftersom jag har ett stort filmintresse, och även driver en filmblogg, så tänkte jag passa på att lyfta fram fem lärdomar som vi kommunikatörer kan ta med oss från filmens förlovade värld.

1. Fånga publiken från början

Bilden jag valt att illustrera det här inlägget med är från öppningsscenen i Sergio Leones ”Once Upon A Time in the West”. Genom att fokusera på ansiktsuttryck och små detaljer som flugor och vattendroppar så bygger den utdragna scenen upp en otrolig anspänning. Så när du lanserar en kampanj, skriver en copy eller pitchar en idé – tänk på att det är din öppningsscen. Fånga din publik direkt!

2. Skapa starka karaktärer

Varför bryr vi oss om Don Draper i ”Mad Men”? Han är ju otrogen och full på jobbet. Eller Paul Giamattis Miles i ”Sideways” – som stjäl från sin egen mamma. Svaret är enkelt – för att vi har byggt en relation med dem. Vi engagerar oss i starka karaktärer, de blir våra vänner. På samma sätt kan du bygga starka karaktärer i din kommunikation. Talespersoner, ambassadörer, eller vanliga människor som vi kan identifiera oss med. Möjligheterna är många.

3. Show – don’t tell

I en berömd scen från Brian De Palmas ”Casualties of War” säger Sean Penns karaktär att han inte fruktar dödsskuggans dal – eftersom han är den elakaste jäveln där! Men de orden hade förstås vägt lätt om inte Penn och De Palma så skickligt bekräftat dem i filmens handling. Så säg inte bara att du har den ”bästa” produkten – utan försök också att indirekt bekräfta det genom att visa upp kundrecensioner, tester och dylikt. Det allra bästa är förstås om du kan bygga ditt varumärke lika starkt som Omar i ”The Wire”. Då behöver du inte prata alls, alla känner till dig ändå och vet vad du går för.

4. Definiera din konflikt

Maverick och Iceman, Luke Skywalker och Darth Vader, Ture Sventon och Ville Vessla. Konflikterna är ofta centrala i filmens värld. Den kan förstås även användas kommunikativt för att positionera ditt varumärke. Att använda en konkurrent som referenspunkt är ett effektivt sätt att särskilja och lyfta fram ditt eget erbjudande. Något som exempelvis görs av både Comviq (pris) och Telia (täckning).

5. Knyt ihop slutet

Allting har ett slut. En film, en kampanj, ett pressmeddelande och även det här blogginlägget. Då vill man att allt faller på plats, som när Chazz Palminteri tappar kaffekoppen i ”The Usual Suspects”. Har du knytit ihop alla trådar och förmedlat ditt budskap? Jag hoppas att jag har gjort det, och att du tar en tripp till filmens värld redan ikväll.

7 svar på “5 lärdomar från filmens värld”

  1. Doktor Spinn skriver:
    14 oktober, 2013 kl. 23:59

    ”Show — don’t tell” är kanske det bästa kommunikationsrådet någonsin.

    Grym post, Markus!

  2. Markus Welin skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 00:26

    Stort tack Jerry!

  3. Fredrik Torstensson skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 06:55

    Bra inlägg! 🙂 Med generiska produkter till samma pris kommer värdet sitta i upplevelsen. Jag gillar Pixar. De har en väldigt tydlig och spännande process för att bygga bra storys http://ftorstensson.com/2013/09/15/pitcha-den-som-pixar/

  4. Markus Welin skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 09:16

    Tack Fredrik, och väldigt intressant inlägg hos dig med! Ska kolla på filmklippen så fort jag får tillfälle.

  5. Cecilia Ödman skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 09:18

    Kul sätt att förpacka kunskap – det greppet tar jag med mig till kommande utbildningar.

  6. Markus Welin skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 10:28

    Roligt att höra Cecilia!

  7. Pingback: Så blir ditt seminarium hett i Almedalen | MW Communication

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.