Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Så blir 2014 – digitala trender och spådomar

Publicerat 8 november, 20135 februari, 2016 av Markus Welin

Snart är 2013 slut, och vi står inför ett nytt år med nya möjligheter. Digitala byrån TwinEngine har tagit fram följande intressanta infografik som lyfter vad de tror blir viktigt 2014 – något som jag också tänkte kommentera nedan.

Trender 2014

Det man kan se som en ganska tydlig röd tråd är att saker som har varit på tapeten under en längre tid nu blir ännu viktigare. En naturlig utveckling förstås. Även om den digitala världen utvecklas relativt snabbt, så sker saker och ting oftast inte över en natt. Här är några punkterna som jag tror blir extra viktiga.

  • Innehåll – Content marketing – blir centralt i allt fler företags digitala strategier. Inte bara genom sociala medier utan även i form av mer redaktionell marknadsföring.
  • Fler inser potentialen i ”Big Data”. Netflix, Spotify och Amazon är några av företagen som används som benchmarking.
  • Bilder fortsätter att vara oerhört viktiga. Framför allt i sociala kanaler, där bilden blir mer och mer central för att driva engagemang, men även i artiklar och på sajter som en tydlig del av innehållsstrategin.
  • Mobiler och surfplattor tar upp allt större del av vår digitala tid. Något som vi också kommer att märka av i form av fler mobilanpassade reklamlösningar – t.ex geotargeting.

Sen så finns det några ytterligare saker som inte nämns så tydligt i infografiken, men som jag också tror kommer bli centrala under 2014.

  • Twitter kommer att göra anspråk på en allt större plats bredvid den tidigare ohotade ettan Facebook. Börsnoteringen, greppet om nyhetsflödet och en ökad popularitet bland unga blir viktiga faktorer där.
  • ”Native advertising” börjar alltmer bli normen för hur köpt medieutrymme ska se ut online – där Twitters,  och snart också Instagrams, sponsrade innehåll är några av de tydligaste exemplen.
  • Video blir allt vanligare. Tröskeln för att producera innehåll av tekniskt hög kvalitet är numera låg, och Vine och Instagram och har också gett det korta videoformatet ett uppsving.

1 reaktion på “Så blir 2014 – digitala trender och spådomar”

  1. Pingback: Så lyckas du med Content marketing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb