Om du plötsligt kommer på att du behöver ta reda på något, till exempel när bussen går eller hur länge en affär har öppet, hur agerar du instinktivt då? Sannolikt genom att plocka fram mobilen, inte sant? Du har ett så kallat ”mobilt moment”, då du vill ha ett omedelbart svar på din förfrågan. Det är ett beteende som växt fram i och med etableringen av smartphones och andra mobila enheter.
Idag är det väldigt viktigt för företag att förstå detta beteende för att kunna tillgodose sina kunders behov. Boken ”The Mobile Mind Shift” från Forrester Research av författarna Ted Schadler, Josh Bernoff och Julie Ask utforskar just detta och har även tagit fram ett koncept för att skapa mobila lösningar som fångar sina kunders mobila moment – The IDEA Cycle.
- Identify – Identifiera momentet, eller momenten.
- Design – Vilka egenskaper bör lösningen ha för att hjälpa kunden – och företaget.
- Engineer – Utvecklingen av lösningen, som ofta måste synkas mot andra system.
- Analyze – Använd data från lösningen till att göra den ännu bättre.
Filmklippet ovan, som sammanfattar bokens koncept, exemplifierar också hur man skapar mobila moment åt kunder som inte aktivt söker efter en lösning. Man kan, kort och gott, säga att i princip alla verksamheter kan använda mobila moment för att interagera med sina kunder.