Går det att driva trafik från Instagram, eller är det endast en varumärkesbyggande plattform? Jag hävdar att det går alldeles utmärkt att både bygga varumärke och driva trafik.
Instagram är det hetaste sociala nätverket just nu – i alla fall i Sverige. Det blev extra tydligt när Stiftelsen för Internetinfrastruktur släppte ett kapitel ur den årliga rapporten ”Svenskarna och internet”. Andelen svenskar som använder Instagram har ökat från 15 procent 2013 till 28 procent i år. Sedan tidigare vet vi bland annat också att innehåll på Instagram driver 15 gånger mer engagemang än innehåll på Facebook och 40 gånger mer än på Twitter.
När det pratas kommersiell kommunikation på Instagram så heter det ofta att det är ett bra sätt att stärka varumärket – men att det är svårt att driva trafik. Argumentet för detta är att det inte är möjligt att länka från poster på Instagram – och därmed inte möjligt att leda och mäta referenstrafik. Men att möjligheterna att mäta trafiken är begränsade betyder ju inte att trafiken inte existerar.
”Men att möjligheterna att mäta trafiken är begränsade betyder ju inte att trafiken inte existerar.”
Jag hävdar att det visst går att driva trafik från Instagram. Dessutom tror jag också att kvaliteten på trafiken generellt sett är högre än den från många andra sociala nätverk. Detta just tack vare att det inte går att länka.
Frånvaron av länkar gör nämligen att det kräver en viss handpåläggning från användaren för att besöka din sajt. Hen måste antingen gå in på din profil och följa länken där, eller rentav kopiera eller knappa in den url du har angett i ditt inlägg i webbläsaren. För att göra detta krävs förstås att man verkligen är intresserad av att besöka sajten. I alla fall betydligt mer intresserad än när man slentrianklickar på en länk på exempelvis Facebook.
Jämfört med Facebook och Twitter så har dessutom Instagram ytterligare fördelar som – enligt mig – gör en Instagram-följare mer värdefull än sina motsvarigheter på de andra två nätverken. Vilket du förstås bör ta vara på.
Instagrams ofiltrerade flöde tvingar användarna att vara mer selektiva med vilka de följer. För en Facebook-användare är 2 000 relationer i form av vänner, varumärken, organisationer och korpfotbollslag hanterbart tack vare algoritmen. 2 000 relationer på Instagram är däremot svårare att hantera. Den genomsnittlige Instagram-följaren är därför sannolikt mer intresserad av ditt varumärke än den genomsnittlige Facebook-följaren. För på Facebook finns det inga garantier för att en följare någonsin ser det du postar.
Om vi sen tar Twitter – som ju precis som Instagram saknar algoritm – så har det ett betydligt snabbare flöde där information snabbare försvinner i bruset. En tweet på Twitter drunknar helt enkelt snabbare i informationsströmmen än en bild på Instagram. Även om dina följare rent teoretisk exponeras för allt ditt innehåll så finns risken att de i praktiken aldrig ser det. Den risken är större på Twitter än på Instagram.
3 tips för att driva och mäta trafik
Med detta i bakhuvudet så kan du börja testa att driva trafik till din sajt. Här är några tips.
- Skapa en speciell landningssida på din sajt för Instagram. På så sätt kan du enkelt mäta trafiken till den specifika sidan och komma runt problemet med referenstrafiken.
- Använd en kort och tydlig url. Denna kan kommuniceras antingen direkt i bilden, i bildbeskrivningen eller på profilsidan – på den sistnämnda blir den ju också klickbar.
- Använd dig av call to action. Var tydlig med varför de ska besöka din sajt och hur de gör detta.
Till sist – den självklara hygienfaktorn. Var noga med att inte kompromissa med kvaliteten på ditt innehåll. Utan bra innehåll kommer givetvis inget socialt nätverk att driva någon trafik. Men det visste du ju redan.
Bilder: Flickr.com/Ahmed Hashim, Stiftelsen för Internetinfrastruktur
Bra inlägg.
Jag driver själv ett instagramkonto som heter instagram.com/svensktgolfforum.se och man kan säga att det är en förläning av det golfforum jag då driver som heter SvensktGolfforum.se
Instagram har varit en given succé för att båda öka kännedomen och konvertera instagramföljare till användare till forumet. Ett klassiskt webbmål. Förra månaden så lottade jag ut en tidningar bland alla nya medlemmar och jag kunde se att de datum jag pushade budskapet på Instagram så peakade antalet nya användare på forumet.
Den här månaden kör jag en annan tävling på Instagram med avsikt att hitta engagerade följare som jag tänkt involvera i ett senare skede.
Mvh
Johan
Tack Johan! Kul att få höra konkreta exempel som stämmer in på min teori.
Kikade på din Instagram, bra blandning av content (t.ex snygga bilder), uppmaningar till engagemang (like för vinst osv) och konverteringsdrivande poster. Kör hårt!