Thought leadership, eller tankeledarskap som man kan kalla det på svenska, är ett begrepp som används ofta inom affärs- och organisationsutveckling idag. Särskilt inom det nya näringslivet där starka varumärken blir allt viktigare. Men vad innebär det egentligen?
Vad är thought leadership?
En thought leader är en individ eller organisation anses som en auktoritet inom ett visst område. Individen eller organisationen ligger i framkant av utvecklingen inom området och vet vad som behöver göras för att hänga med i utvecklingen och kan också bidra till att driva den vidare. Genom att delta i samtal, diskussioner och på andra sätt dela med sig av sin kunskap så bedriver individen eller organisationen thought leadership.
Thought leadership kan alltså appliceras på både individer och organisationer. Men det är de anställda som bygger thought leadership åt ett företag eller organisation så det är på dem som fokus i första hand bör ligga. Jag har skrivit tidigare skrivit ett inlägg om hur man kan arbeta aktivt med att bygga starka interna “superstars” som har mycket gemensamt med detta inlägg.
Thought leadership inom marknadsföring
Hur står man ut från mängden inom marknadsföring idag? Konkurrensen inom många branscher är stenhård och det kan också vara svårt att skilja ett företag från ett annat. Om man inte vill konkurrera på lägsta pris så behöver man differentiera sig på något annat sätt.
Genom att satsa på thought leadership kan ett företag positionera sig som den aktör som leder utvecklingen inom branschen, men också som den som är mest lyhörd för kundernas utmaningar och behov.
Vilka fördelar finns med att vara en thought leader?
Om ett företag lyckas positionera sig och sina experter som kunskapsledande inom sin bransch så kommer det leda till fördelar på flera plan.
- När ett företag anses som ledande inom sitt område får det också en stor trovärdighet och många inom branschen vill ta del av kunskapen. Detta kan företaget använda till att arbeta med utbildande innehåll i form av artiklar, blogginlägg, infografik, rapporter och mycket mer. Genom att bygga en inbound marketing-strategi med olika typer av innehåll anpassat för de olika delarna av köpresan kan företaget nå fler kunder, generera fler leads och öka sin försäljning.
- Med statusen kommer också fler förfrågningar till företagets experter att medverka i olika sammanhang som kan ge PR och publicitet. Det kan vara intervjuer i media eller inbjudningar till att delta som talare på olika evenemang inom branschen. Detta skapar också en positiv cirkel där en status som expert öppnar dörrar till nya möjligheter, vilka i sin tur är med och bygger på expertstatusen ytterligare.
- Kunderna är mer benägna att betala ett högre pris för tjänsten eller produkten om de upplever att för att företaget ligger i framkant. Företaget slipper alltså konkurrera med pris utan kan istället konkurrera med sin kunskap.
- Företaget får ett starkare arbetsgivarvarumärke och det blir lättare att locka till sig talanger. Det är naturligtvis ingen tillfällighet att företag som Ikea och Spotify toppar olika popularitetslistor.
Hur arbetar man med thought leadership?
För att lyckas med att bli en tankeledare är det viktigt att det är ett mål som är förankrat genom hela organisationen, ända upp till högsta instans. Det behöver speglas i strategier och experter behöver ha mandat att avsätta tid och resurser. Men hur arbetar man sedan med det rent praktiskt?
- Försök inte bara sälja – utbilda! Killen som bara pratar om sig själv på en fest är oftast rätt tråkig att lyssna på. Detta gäller även företag och deras experter. Försök dela med er av er kunskap skapar ni trovärdighet. Det gäller både när företaget är avsändare eller om experterna kommunicerar i eget namn i sina egna nätverk.
- Sätt det ni arbetar med i en större kontext. Säljer företaget IT-produkter eller tjänster? Prata om digitaliseringen av samhället. Säljer företaget finansiella tjänster? Prata om världshandeln. På så sätt flyttar du upp företaget en nivå och får dessutom möjlighet att adressera frågor som målgruppen har enklare att relatera till.
- Se individen! Det är företagets experter som är ryggraden i företagets thought leadership och alla människor är olika. En del är bra på att skriva långa texter, andra är bra på att prata inför folk. Vissa behöver mycket praktiskt hjälp med hur exempelvis sociala medier fungerar, andra är självgående. Här är det viktigt att finnas tillgänglig för experterna med stöd och coachning för att de ska hitta vilka metoder och arbetssätt som passar just dem rätt.
Håller du med? Håller du inte med? Vill du lägga till något? Kommentera gärna nedan.
5 svar på “Bygg varumärke genom thought leadership”