Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny
B-lag inom Big Tech

Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Publicerat 6 februari, 20226 februari, 2022 av Markus Welin

En av de största insikterna från den pågående techfrossan på börsen är att det finns ett A- och ett B-lag inom Big Tech och att Facebook tillhör det sistnämnda.

Egentligen är det ingenting nytt som har hänt. Facebook är ett av världens största och mest välkända företag. De har skapat och äger en slags social infrastruktur med tjänster som Instagram, Whatsapp och Messenger som de flesta av oss använder dagligen. De har en annonsmodell som är en pengamaskin av guds nåde. Men det har sedan länge funnits en stor elefant i rummet – de saknar egen distribution.

Det har gjorts försök att åtgärda detta. Redan för tio år sedan lanserade Facebook en egen telefon. Men den floppade och sedan dess har Facebook till stor del varit beroende av distribution via Alphabets operativsystem Android och Apples iOS. Men så länge allt rullat på utan komplikationer så har man kunnat blunda för det.

Fram till februari 2022. Meta Platforms, Facebooks moderbolag, föll 26 procent på den amerikanska Nasdaq-börsen den 3 februari, efter att i sin kvartalsrapport offentliggjort hur stor påverkan Apples nya integritetsinställningar påverkar deras annonsaffär. Det var den största dagliga nedgången någonsin mätt i pengavärde för ett amerikanskt bolag. 

Är det början till slutet för Facebook? Knappast. Men det blir plötsligt tydligt att det finns ett A- och ett B-lag inom Big Tech. Företag som Apple, Microsoft och Alphabet har klarat det för techbolag utmanande nuvarande börsklimatet utan större problem. Alla tre levererade otroligt starka kvartalsrapporter. Att ett annat företag skulle kunna trycka på en knapp och radera ut en fjärdedel av deras börsvärde är otänkbart.

Facebook, eller Meta som det heter nuförtiden, får helt enkelt nöja sig med en plats längre ner i näringskedjan. Det är såklart en prestigeförlust.

Håller du med? Håller du inte med? Vill du lägga till något? Kommentera gärna nedan. Bild: Thought Catalog/Pexels

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb