Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny
B-lag inom Big Tech

Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Publicerat 6 februari, 20226 februari, 2022 av Markus Welin

En av de största insikterna från den pågående techfrossan på börsen är att det finns ett A- och ett B-lag inom Big Tech och att Facebook tillhör det sistnämnda.

Egentligen är det ingenting nytt som har hänt. Facebook är ett av världens största och mest välkända företag. De har skapat och äger en slags social infrastruktur med tjänster som Instagram, Whatsapp och Messenger som de flesta av oss använder dagligen. De har en annonsmodell som är en pengamaskin av guds nåde. Men det har sedan länge funnits en stor elefant i rummet – de saknar egen distribution.

Det har gjorts försök att åtgärda detta. Redan för tio år sedan lanserade Facebook en egen telefon. Men den floppade och sedan dess har Facebook till stor del varit beroende av distribution via Alphabets operativsystem Android och Apples iOS. Men så länge allt rullat på utan komplikationer så har man kunnat blunda för det.

Fram till februari 2022. Meta Platforms, Facebooks moderbolag, föll 26 procent på den amerikanska Nasdaq-börsen den 3 februari, efter att i sin kvartalsrapport offentliggjort hur stor påverkan Apples nya integritetsinställningar påverkar deras annonsaffär. Det var den största dagliga nedgången någonsin mätt i pengavärde för ett amerikanskt bolag. 

Är det början till slutet för Facebook? Knappast. Men det blir plötsligt tydligt att det finns ett A- och ett B-lag inom Big Tech. Företag som Apple, Microsoft och Alphabet har klarat det för techbolag utmanande nuvarande börsklimatet utan större problem. Alla tre levererade otroligt starka kvartalsrapporter. Att ett annat företag skulle kunna trycka på en knapp och radera ut en fjärdedel av deras börsvärde är otänkbart.

Facebook, eller Meta som det heter nuförtiden, får helt enkelt nöja sig med en plats längre ner i näringskedjan. Det är såklart en prestigeförlust.

Håller du med? Håller du inte med? Vill du lägga till något? Kommentera gärna nedan. Bild: Thought Catalog/Pexels

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.