GIFen har verkligen gjort en storstilad comeback. Inte bara som årets ord – det gamla 80-talsformatet har faktiskt också fått en slags nyhetsfunktion. Något som blev tydligt både under de Olympiska spelen och nu senast under det amerikanska presidentvalet.
I en artikel hos Nieman Journalism Lab så bjuder Jessica Bennett, före detta redaktör på Newsweek och numera chef för Tumblrs redaktionella avdelning, på en hel del intressanta insikter. Just Tumblr är ju en plattform som är perfekt för GIFar, något som man också tog vara på när man ”live-giffade” debatterna mellan Obama och Romney. Teamet som Tumblr satte ihop för ändamålet bestod både av medarbetare från den redaktionella avdelningen och personer ur deras aktiva community av vanliga användare.
Bennett konstaterar att GIFar har blivit ett sätt att göra satir av nyheter.
”We use the Internet to express how we feel. We use memes to make points. In the past, people were making cartoons for The New Yorker. Now, maybe, they’re making GIFs on Tumblr.”
Även om man självklart bör ta en GIF för vad den är, så finns det ett värde i den här typen av nyhetsförmedling. Det skapar nämligen en nyfikenhet för de nyheter som de anspelar på. En nyfikenhet som inte är självklar i dagens informationsöverflöd. Dessutom för den med sig lite nyskaparglädje till en för tillfället hårt utsatt bransch.