En av de största insikterna från den pågående techfrossan på börsen är att det finns ett A- och ett B-lag inom Big Tech och att Facebook tillhör det sistnämnda.
Egentligen är det ingenting nytt som har hänt. Facebook är ett av världens största och mest välkända företag. De har skapat och äger en slags social infrastruktur med tjänster som Instagram, Whatsapp och Messenger som de flesta av oss använder dagligen. De har en annonsmodell som är en pengamaskin av guds nåde. Men det har sedan länge funnits en stor elefant i rummet – de saknar egen distribution.
Det har gjorts försök att åtgärda detta. Redan för tio år sedan lanserade Facebook en egen telefon. Men den floppade och sedan dess har Facebook till stor del varit beroende av distribution via Alphabets operativsystem Android och Apples iOS. Men så länge allt rullat på utan komplikationer så har man kunnat blunda för det.
Fram till februari 2022. Meta Platforms, Facebooks moderbolag, föll 26 procent på den amerikanska Nasdaq-börsen den 3 februari, efter att i sin kvartalsrapport offentliggjort hur stor påverkan Apples nya integritetsinställningar påverkar deras annonsaffär. Det var den största dagliga nedgången någonsin mätt i pengavärde för ett amerikanskt bolag.
Är det början till slutet för Facebook? Knappast. Men det blir plötsligt tydligt att det finns ett A- och ett B-lag inom Big Tech. Företag som Apple, Microsoft och Alphabet har klarat det för techbolag utmanande nuvarande börsklimatet utan större problem. Alla tre levererade otroligt starka kvartalsrapporter. Att ett annat företag skulle kunna trycka på en knapp och radera ut en fjärdedel av deras börsvärde är otänkbart.
Facebook, eller Meta som det heter nuförtiden, får helt enkelt nöja sig med en plats längre ner i näringskedjan. Det är såklart en prestigeförlust.
Håller du med? Håller du inte med? Vill du lägga till något? Kommentera gärna nedan. Bild: Thought Catalog/Pexels