Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Amelia, Studio Total och att sprida en idé

Publicerat 9 april, 20119 april, 2011 av Markus Welin

Amelias jobbannonsering efter strandtestare var ett hett samtalsämne på webben i förra veckan. På sin blogg avslöjar omtalade byrån Studio Total att det var de som låg bakom upptåget.

”A week ago Studio Total helped amelia with a campaign in wich they put in an ad for a ”beach tester”.
The ad was featured in blogs, TV, radio and newspapers all over the world. Just in Sweden the media value would be calculated in millions of dollars.”

Eftersom jag, enligt Studio Totals Tomas Mazetti, var först med att komma på vilka som låg bakom det hela, så tänker jag givetvis sola mig lite i glansen. Varför annars ha en blogg där man leker medieprofil, liksom? Men förutom det tänkte jag även resonera lite kring vad man kan ta med sig från den här lyckade kampanjen.

Digitalt eller analogt, online eller offline – de mekanismer som får oss människor att hypa saker och föra dem vidare till våra vänner skiljer sig inte nämnvärt mellan dessa typer av kanaler. Visst kan internet ge det hela en spark i baken genom att erbjuda snabbhet och enkelhet. Men själva idén står alltid över kanalerna.

Studio Total framstår kanske inte som några digitala gurus. Deras blogg är en relativt enkel blogspot-installation, och de är ganska sparsamt med sin aktivitet i de sociala medierna. Trots det lyckades de sprida sin idé bland ett stort antal inflytelserika personer på Twitter, bland bloggar och i branschpress, och med små medel göra den till en av den tidiga vårens stora snackisar.

I iPad-samhället är det ibland lätt att stirra sig blind på spakarna, och glömma bort att det fortfarande är den som sitter bakom dem som får maskineriet att börja rulla.

1 reaktion på “Amelia, Studio Total och att sprida en idé”

  1. Pingback: MW-Tips: 2011-04-29

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • 4 skäl att jobba med content marketing
  • 3 viktiga faktorer för att skala en affärsmodell
  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.