För ungefär ett år sedan kickade Facebook igång positioneringstjänsten Places i USA. Det skulle bli en Foursquare- och Gowalla-dödare. Som de flesta vet så blev så inte fallet. Foursquare nådde nyligen 10 miljoner användare, drog in nytt kaptial och spottar ur sig nya uppdateringar.
Nu kanske vissa tycker att det inte spelar så stor roll. Facebook är ju så mycket större, och har en helt annan räckvidd än sina check in-rivaler. Att man inte lyckats plocka åt sig av deras tårtbitar gör inte så mycket. Man vänder sig helt enkelt till en annan, ny målgrupp.
Men faktum kvarstår att Facebook i och med detta levererar en sämre produkt. Det ska man aldrig nöja sig med, och därför gör man helt rätt som drar tillbaka Places från mobilappen och låter Foursquare vinna första ronden.
Facebook kommer istället att satsa på att försöka förändra vårt beteende gällande positioneringstjänster. Incheckning finns kvar, men hamnar istället som en accessoar till vad vi gör för tillfället. Facebook delar även in incheckningarna i var vi har varit, var vi är och vart vi ska, och lägger på så sätt till ytterligare en dimension. Past, present, future, som Techcrunch beskriver det.
Istället för att fortsätta kämpa mot den för starka och seglivade motståndare som Foursquare har visat sig vara, så försöker Facebook rita om spelplanen. Med tanke på Facebooks muskler i form av sin gigantiska användarbas, så är förutsättningarna för att lyckas mycket goda. En spännande utveckling för positioneringstjänster är att vänta.
3 svar på “Därför avvecklas Facebook Places i dess nuvarande form”