Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Därför avvecklas Facebook Places i dess nuvarande form

Publicerat 24 augusti, 2011 av Markus Welin

För ungefär ett år sedan kickade Facebook igång positioneringstjänsten Places i USA. Det skulle bli en Foursquare- och Gowalla-dödare. Som de flesta vet så blev så inte fallet. Foursquare nådde nyligen 10 miljoner användare, drog in nytt kaptial och spottar ur sig nya uppdateringar.

Nu kanske vissa tycker att det inte spelar så stor roll. Facebook är ju så mycket större, och har en helt annan räckvidd än sina check in-rivaler. Att man inte lyckats plocka åt sig av deras tårtbitar gör inte så mycket. Man vänder sig helt enkelt till en annan, ny målgrupp.

Men faktum kvarstår att Facebook i och med detta levererar en sämre produkt. Det ska man aldrig nöja sig med, och därför gör man helt rätt som drar tillbaka Places från mobilappen och låter Foursquare vinna första ronden.

Facebook kommer istället att satsa på att försöka förändra vårt beteende gällande positioneringstjänster. Incheckning finns kvar, men hamnar istället som en accessoar till vad vi gör för tillfället. Facebook delar även in incheckningarna i var vi har varit, var vi är och vart vi ska, och lägger på så sätt till ytterligare en dimension. Past, present, future, som Techcrunch beskriver det.

Istället för att fortsätta kämpa mot den för starka och seglivade motståndare som Foursquare har visat sig vara, så försöker Facebook rita om spelplanen. Med tanke på Facebooks muskler i form av sin gigantiska användarbas, så är förutsättningarna för att lyckas mycket goda. En spännande utveckling för positioneringstjänster är att vänta.

3 reaktioner på “Därför avvecklas Facebook Places i dess nuvarande form”

  1. Pingback: Om Places..
  2. Pingback: MW-Tips: 2011-08-27
  3. Pingback: Därför är Facebook ute och cyklar med Subscribe-funktionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • 4 skäl att jobba med content marketing
  • 3 viktiga faktorer för att skala en affärsmodell
  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.