Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Därför är Facebook ute och cyklar med Subscribe-funktionen

Publicerat 14 september, 2011 av Markus Welin

Bara en dag efter att man uppdaterat listfunktionen så offentliggör Facebook fler nyheter, där en av dem kan komma att rita om hela upplevelsen av nätverket från grunden. Vi pratar om Subscribe-knappen.

Subscribe-knappen innebär nämligen att Facebooks ursprungliga vän-system börjar lösas upp. För nu kommer du att kunna prenumerera på inlägg från personer du inte är vän med. Ungefär som på Twitter eller Google Plus, och det är ju självklart dessa två konkurrenter som Facebook har sneglat åt gällande både dagens och gårdagens uppdateringar.

”Facebook unveils new Subscribe button, eliminating your desire for any other network”, rubriksätter Matt Brian på The Next Web sin artikel. Jag är inte alls lika övertygad. Långt ifrån.

Varför då? Därför att man inte kan göra allt. Precis som jag tyckte det var ett bra beslut att dra sig tillbaka från Places-kriget och istället bygga sin egen location-upplevelse så tycker jag att det är ett dåligt beslut att springa efter Google Plus och kanske framförallt Twitter. Det innebär dessutom, precis som Dan Rowinski på Read Write Web skriver, att man vänder mycket av det nätverket från början är byggt omkring ryggen.

Istället för att börja spreta åt alla håll borde Facebook fortsätta att göra det man hittills har gjort så bra – ett socialt nätverk byggt kring begreppet ”vän”. Att Twitter och Google Plus har byggt sina plattformar kring ett annorlunda, och ur vissa perspektiv bättre, system spelar ingen roll. Håkan Hellström går knappast och funderar på att börja rappa bara för att Timbuktu är mer populär i Skåne.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb