Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Är Pinterest olagligt?

Publicerat 19 februari, 201219 februari, 2012 av Markus Welin

Precis den frågan ställde nämligen Business Insider tidigare i veckan, och gjorde även ett försökt att svara på det med hjälp av juristen Itai Maytal. Sett utifrån dennes svar så bör nog i alla fall företag tänka sig för både en och två gånger innan man börjar använda sig av tjänsten.

”In its terms of use, Pinterest actually specifies that users shouldn’t pin photos they don’t own the rights to, a request that is being ignored to an absurd degree. Even if you link and attribute, that does NOT absolve you of the fact that you took someone else’s work and re-appropriated it.”

Det som eventuellt skulle kunna legitimera hur Pinterest används av privatpersoner i icke-kommersiellt syfte är det skulle gå under så kallad ”Fair Use” (läs mer detaljerat om detta i artikeln hos Business Insider). Det är emellertid långt ifrån solklart att det går att hävda Fair Use ens gällande privatanvändare. Jämför man exempelvis med Googles bildsök, som enbart visar en tummnagel av bilderna och hänvisar till urspungskällan för orginalformatet, så återpostar Pinterest bilderna i sin helhet. Detta kan, i alla fall enligt Itai Maytal, blir en dealbreaker.

Faktumet att Pinterest själva än så länge inte tjänar några pengar på sin tjänst kan säkert hjälpa dem att vinna lite tid. Men hur mycket?

Dessutom – när kommersiella företag börjar använda tjänsten blir det förstås givetvis svårt – i princip omöjligt – att hävda Fair Use. Och efter att såväl lag som användarvillkor har klargjorts så är den naturliga följdfrågan naturligtvis om det är någon idé överhuvudtaget för företag att använda sig av Pinterest?

Vill man framstå som seriös, och det vill man ju självklart som företag, så bör man givetvis respektera såväl lagen som Pinterests användarvillkor. Man kan som företag givetvis se till att bara ladda upp egna bilder, samt använda sig av CC BY-bilder (Creative Commons). Men hur lätt är det då att stå sig i konkurrensen med alla privatanvändare, vilka uppenbarligen inte följer vare sig upphovsrättslagar eller användarvillkor?

6 reaktioner på “Är Pinterest olagligt?”

  1. nolingo skriver:
    19 februari, 2012 kl. 18:58

    Intressant tanke. Brott mot upphovsrätten kan väl bara bli aktuellt om du använder bilderna till något. Att du markerar dem som intressanta, pinnar dem, kan väl inte vara olagligt? Fast å andra sidan så hamnar ju bilderna i ditt flöde och då måste man väl säga att du använder dem? Hmmm nu blev det svårt…

  2. Markus Welin skriver:
    19 februari, 2012 kl. 19:10

    Ja det är komplicerat. Men om man som företag använder tjänsten så har man ju uppenbarligen ett kommersiellt syfte med sin närvaro där. Därför blir det ju väldigt svårt att hävda ”Fair Use”. Jag skulle nog avstå från företagskonto där. I så fall är det bättre med Tumblr – känns som att man kommer längre med orginalmaterial där.

  3. Caroline Johansson skriver:
    19 februari, 2012 kl. 19:12

    Betyder det att tumblr är like olagligt då? 

  4. Markus Welin skriver:
    19 februari, 2012 kl. 19:19

    Det beror på hur man använder det (som jag tolkar det). Tumblr är ju, till skillnad från Pinterest, inte enbart byggt kring att man ska dela andras bilder. Även om re-bloggning sker i stor utsträckning så kan man ju trots allt välja att endast posta egna bilder.

    Dessutom så tolkar jag det som att en användare som laddat upp sitt eget material på Tumblr därmed också godkänner att det sprids där. Visserligen kan det förstås vara svårt att kontrollera att man inte re-bloggar ”stulet” material, men min gissning är att det då är den som laddat upp det stulna materialet som är ansvarig.

  5. Pingback: MW-Tips: 2012-02-25
  6. Pingback: 2012 är bilden viktigare än någonsin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb