Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Meme som marknadsföring

Publicerat 1 mars, 20134 april, 2013 av Markus Welin

Jag har tidigare tagit upp hur GIFen kan användas till att berätta nyheter. Nu tänkte jag visa på hur det på internet vanligt förekommande fenomenet ”Memes”, som ju GIFar kan vara exempel på, kan vara ett kvickt och kreativt grepp inom digital marknadsföring.

För den som inte är bekant med begreppet, så kan memes lite kortfattat beskrivas som en idé som sprids mellan personer inom en viss kultur – något som givetvis passar extremt bra på internet. Det allra tydligaste exemplet de senaste veckorna är förstås de otaliga Harlem Shake-videos som just nu fyller Youtube.

Bild lånad från Livrustkamarens Facebook-sidaIgår postade Livrustkammaren bilden till vänster på sin Facebook-sida. För den oinvigde så kan bilden förstås framstå som obegriplig, men den som tidigare har sett just det här memet vet förstås precis vad det handlar om.

Det så kallade ”My parents are dead”-memet, där Batman ger Robin en örfil, har på senare tid ofta använts som en reaktion på saker och fenomen som upplevs som irriterende. Batman läxar då upp de som sprider dessa fenomen, vilket förklaras i pratbubblorna. Exempelvis otillåtna Facebook-tävlingar, eller till och med andra memes. I det här fallet så läxar Batman alltså upp Robin när han kommer med det ”dumma” förslaget att besöka Fotografiska istället för Livrustkammaren.

Inlägget har i skrivandets stund 85 delningar och 225 gillningar, vilket är mycket för en sida med 2 400 fans. Varför får Livrustkammarens den här effekten med något som riktar sig mot en till synes smal målgrupp?

  • Det är roligt!
  • De visar att de hänger med i vad som händer på nätet.
  • Alla förstår inte – vilket gör att de som gör det känner sig utvalda.
  • Många av de fans som inte förstår blir nyfikna, bilden fångar deras uppmärksamhet och de kanske till och med googlar fram information för att förstå grejen.

Helt rätt arbetssätt av Livrustkammaren alltså. På det här sättet skapar de dessutom inte bara underhållning för stunden – humorn bygger också starka incitament för att vi verkligen ska vilja hänga med dem på Facebook. Något som inte är helt enkelt med dagens hårda konkurrens om användarnas uppmärksamhet.

1 reaktion på “Meme som marknadsföring”

  1. Pingback: Hvorfor bruger arkiver og museer ikke memes? | Charlotte S H Jensen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb