Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Meme som marknadsföring

Publicerat 1 mars, 20134 april, 2013 av Markus Welin

Jag har tidigare tagit upp hur GIFen kan användas till att berätta nyheter. Nu tänkte jag visa på hur det på internet vanligt förekommande fenomenet ”Memes”, som ju GIFar kan vara exempel på, kan vara ett kvickt och kreativt grepp inom digital marknadsföring.

För den som inte är bekant med begreppet, så kan memes lite kortfattat beskrivas som en idé som sprids mellan personer inom en viss kultur – något som givetvis passar extremt bra på internet. Det allra tydligaste exemplet de senaste veckorna är förstås de otaliga Harlem Shake-videos som just nu fyller Youtube.

Bild lånad från Livrustkamarens Facebook-sidaIgår postade Livrustkammaren bilden till vänster på sin Facebook-sida. För den oinvigde så kan bilden förstås framstå som obegriplig, men den som tidigare har sett just det här memet vet förstås precis vad det handlar om.

Det så kallade ”My parents are dead”-memet, där Batman ger Robin en örfil, har på senare tid ofta använts som en reaktion på saker och fenomen som upplevs som irriterende. Batman läxar då upp de som sprider dessa fenomen, vilket förklaras i pratbubblorna. Exempelvis otillåtna Facebook-tävlingar, eller till och med andra memes. I det här fallet så läxar Batman alltså upp Robin när han kommer med det ”dumma” förslaget att besöka Fotografiska istället för Livrustkammaren.

Inlägget har i skrivandets stund 85 delningar och 225 gillningar, vilket är mycket för en sida med 2 400 fans. Varför får Livrustkammarens den här effekten med något som riktar sig mot en till synes smal målgrupp?

  • Det är roligt!
  • De visar att de hänger med i vad som händer på nätet.
  • Alla förstår inte – vilket gör att de som gör det känner sig utvalda.
  • Många av de fans som inte förstår blir nyfikna, bilden fångar deras uppmärksamhet och de kanske till och med googlar fram information för att förstå grejen.

Helt rätt arbetssätt av Livrustkammaren alltså. På det här sättet skapar de dessutom inte bara underhållning för stunden – humorn bygger också starka incitament för att vi verkligen ska vilja hänga med dem på Facebook. Något som inte är helt enkelt med dagens hårda konkurrens om användarnas uppmärksamhet.

1 svar på “Meme som marknadsföring”

  1. Pingback: Hvorfor bruger arkiver og museer ikke memes? | Charlotte S H Jensen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.