Amelias jobbannonsering efter strandtestare var ett hett samtalsämne på webben i förra veckan. På sin blogg avslöjar omtalade byrån Studio Total att det var de som låg bakom upptåget.
”A week ago Studio Total helped amelia with a campaign in wich they put in an ad for a ”beach tester”.
The ad was featured in blogs, TV, radio and newspapers all over the world. Just in Sweden the media value would be calculated in millions of dollars.”
Eftersom jag, enligt Studio Totals Tomas Mazetti, var först med att komma på vilka som låg bakom det hela, så tänker jag givetvis sola mig lite i glansen. Varför annars ha en blogg där man leker medieprofil, liksom? Men förutom det tänkte jag även resonera lite kring vad man kan ta med sig från den här lyckade kampanjen.
Digitalt eller analogt, online eller offline – de mekanismer som får oss människor att hypa saker och föra dem vidare till våra vänner skiljer sig inte nämnvärt mellan dessa typer av kanaler. Visst kan internet ge det hela en spark i baken genom att erbjuda snabbhet och enkelhet. Men själva idén står alltid över kanalerna.
Studio Total framstår kanske inte som några digitala gurus. Deras blogg är en relativt enkel blogspot-installation, och de är ganska sparsamt med sin aktivitet i de sociala medierna. Trots det lyckades de sprida sin idé bland ett stort antal inflytelserika personer på Twitter, bland bloggar och i branschpress, och med små medel göra den till en av den tidiga vårens stora snackisar.
I iPad-samhället är det ibland lätt att stirra sig blind på spakarna, och glömma bort att det fortfarande är den som sitter bakom dem som får maskineriet att börja rulla.
1 svar på “Amelia, Studio Total och att sprida en idé”